Artroskopi

Rotator Kaf Yırtığı Nedir? Rotator Kaf Kasları Yırtılınca Ne Olur?

Omuz çevresinde yer alan ve 4 kasın birleşerek oluşturduğu Rotator kaf kaslarının (Alttaki resim) yırtılmasının sıklığı yaşla birlikte artış göstermektedir. Deltoid kasının derininde yer alan bu kas yırtıklarının tanısı özel fizik muayene testleri ve MR ile konulur. Mutlaka hastanın röntgeninin de görülmesi gerekir ve bu röntgen özellikle ileri yaşlardaki rotator kaf yırtıklarının omuz ekleminin kireçlenmesi ile omuz ekleminin yırtığa bağlı olarak şekil değiştirip değiştirmediği hakkında bilgi verir. Rotator kaf kaslarının yırtılması durumunda özellikle ilk zamanlarda omuz hareketleri etkilenir ve kolu dışa çevirmede, kolu yukarı kaldırmada ciddi ağrılar görülebilir. Yırtığın büyümesi ile ağrılar bir miktar azalma gösterebilir ancak genelde zamanla tekrar artar.

Yukarıda, soldaki resimde kırmızı kesik çizgili okla bir rotator kaf kası olan supraspinatus’un sağlam yapışma yeri; sağdaki resimde de aynı kasın MR’da yırtık olan görüntüsünü kırmızı kesik çizgili okla gösterildiğini görüyoruz.

Rotator Kaf Yırtığı Nasıl Tedavi Edilir?

Rotator kaf kaslarının yırtılması durumunda uygulanacak tedaviler ameliyatsız ve ameliyatlı olarak iki ana bileşene ayrılabilir. Ameliyatsız tedaviyi özellikle küçük, semptom oluşturmayan yırtıklarda tercih ederiz. Ağrı kesiciler, fizik tedavi ve omuz eklemine yapılacak enjeksiyonlar bu tedavi grubunun alt bileşenlerini oluşturur.

Rotator kaf kaslarının ameliyat ile tedavi edilmesi gereken durumlarda kapalı (artroskopik) yöntemler ile onarım ilk tercihtir. Bazı durumlarda mini-open (küçük-açık) onarım teknikleri kullanılabilir. İleri yırtık ve eklem kireçlenmesi olan durumlarda da omuz protezi ameliyatı gerekli olabilir.

Rotator Kaf Yırtığı Sonrası Fizik Tedavi Gerekir Mi?

Rotator kaf kaslarının ameliyatı sonrasında uygulanacak hareketler ve fizik tedavi ameliyatın önemli bileşenlerinden biridir. Eğer hasta omzunu gösterildiği gibi yeterli hareket ettirmezse ya da ağrı sebebiyle bu hareketleri gerekli zamanlarda yapmazsa donuk omuz (frozen shoulder) durumu gelişebilir. Bu da ayrıca tedavi gerektiren bir hastalık olarak karşımıza çıkar. Öncelikle fizik tedavi ve enjeksiyonlar ile tedavi edilir. Eğer bir gelişme sağlanamazsa o zaman ameliyat ile omuz eklemindeki donukluk giderilip açılması sağlanabilir.

Doç. Dr. Osman Civan Almanya’da aldığı eğitimle kendi tecrübelerini birleştirerek Rotator Kaf Yırtığı olan hastaları uzun yıllardır artroskopik (kapalı yöntemlerle) olarak tedavi etmektedir.